2. Пространствен анализ на съществуващата експозиционна площ
Начална отправна точка е квадратурата и пространствената организация на изложбеното пространство. За целите на ръководството сме приели следното разделение:
А: по площ
Малки по площ галерии – до 50 кв.м
Средни по площ галерии – между 50 и 200 кв.м
Големи по площ галерии – между 200 и 500 кв.м
Много големи музейни комплекси – над 1000 кв.м
Б: по брой зали и пространства
Еднопространствени
С две и повече зали
Музейни комплекси с повече от една сграда и множество изложбени пространства
ОСНОВНИ НАСОКИ
• Преди да пристъпите към разглеждане на различни алтернативи за реорганизация на Вашето изложбено пространство, измерете квадратурата на помещението/ помещенията. Имайте предвид, че принципните мерки за спазване на дистанция обичайно постановяват 8 кв.м на посетител.
• На тази база, както и на опита си, направете приблизителна калкулация на броя посетители, които би било разумно да пребивават едновременно в едно помещение.
• Съобразно спецификата на експонатите във Вашия обект и едновременния брой посетители, помислете на колко безопасни зони би било удачно да разделите Вашето изложбено пространство, така че новосъздадените защитени субпространства да осигуряват подходящи условия за възприятие на предметите на изкуство.
• Разделянето на защитени зони е удачно при минимална квадратура на помещението 30 кв.м.
• Още на този етап следва да се отчете разположението на прозорците и вратите като основополагащо за последващото обособяване на зони.
• Необходимо е да се осмислят основните ходови линии на посетителите и персонала между основния вход, други врати, коридори и съседни зони.
• Прозорците са от първостепенна важност както за осигуряването на добра естествена осветеност през деня, така и за приток на свеж и чист въздух. Обособяването на зони трябва да става така, че да няма препятствия за светлината и проветряването на помещението.
• Да се направи анализ на разположението на съществуващите осветителни тела. Те трябва да обслужват безпрепятствено всички зони в изложбеното пространство.
• Преди да се пристъпи към избор на средства за реорганизацията, да се прецени дали е необходимо да се подобри нивото на акустична обезпеченост в помещението, така че да се повиши комфорта чрез специфични продукти, изпълняващи и акустична функция.
• Да се помисли за разполагането на малки кътове зеленина на удачни места, които от една страна осигуряват подходяща влажност, а от друга подобряват микроклимата в помещението.
• Да се прецени дали е необходима нова и ефективна вентилация и климатизация, особено при обособяването на изцяло затворени зали за дигитални презентации.
• Да се предвиди видеонаблюдение на реорганизираните пространства.
• Независимо дали изложбената площ е с една или повече зали, всяка зала може да бъде сведена до единица, в която да бъдат обособени защитени зони.